دلایل شکست استارتاپ‌ها

استارتاپ‌ها به دلایل زیادی می‌توانند با شکست مواجه شوند. قبل از راه‌اندازی استارتاپ‌ باید تمامی عوامل و دلایل شکست استارتاپ‌ها‌ را بشناسید و با رعایت آن از شکست دوری کنید.

ما در این قسمت سعی می‌کنیم تمامی نکات را در این زمینه بیان کنیم. نکاتی که عدم توجه به آن ممکن است استارتاپ‌ شما را لحظه به لحظه به نابودی سوق دهد.

خب دیگه معطل نکنیم بریم سراغ ذکر تمامی دلایلی که سبب دور شدن استارتاپ‌تان از رسیدن به قله‌ی موفقیت می‌شود. دقت کنید تمامی این‌ها را باید قبل از پیاده‌سازی استارتاپ‌ بدانید نه اینکه در مراحل میانی یا اخر باشید، تازه یاد این بیفتید که چکار کنم استارتاپ‌ من با شکست مواجه نشه؟!

دلایل شکست استارتاپ‌ها

قبل از بیان تمامی این دلایل به شما این تکته را یادآور شویم که داشتن و برخورداری از مشاوره راه اندازی استارت اپ شما را از بسیاری از دلایل شکست استارت اپ ها دور می کند.

عدم نیاز بازار به استارتاپ‌ و ایده‌ی شما

شما باید در ابتدا بررسی و تحلیل نمایید که جای چه چیزی در زندگی مردم خالیست و نیاز آن به شدت حس می‌شود. پیاده‌کردن ایده‌ای که اصلا مردم به آن توجهی ندارند و نیازی از آن حس نمی‌شود، فقط اتلاف وقت و انگیزه شماست. مگر در یک استراتژی طولانی مدت قبل از پیاده‌سازی استارتاپ‌تان، آن نیاز را در سطح کشور ایجاد کنید. عدم نیاز بازار می‌تواند از مهم‌ترین دلایل شکست استارتاپ‌ شما باشد. مشاوره راه اندازی استارت اپ شما را در این مرحله بسیار کمک می کند.

تیم غیرحرفه‌ای

شما ایده‌ای در سر می‌پرورانید. برای تحقق آن حتما به تشکیل یک تیم نیاز دارید. تیمی متخصص و حرفه‌ای که در پیشبرد اهداف شما کاملا موثر است. اگر از افراد غیر حرفه‌ای در مسیر رسیدن به هدف خود استفاده کنید نه تنها به هدف نزدیک نمی‌شوید بکه قدم به قدم از آن دور شده و در نهایت منجر به شکست استارتاپ‌ می‌شود و این مهم‌ترین دلیل برای شکست در استارتاپ‌ است.

عدم تمرکز لازم

در راه عملی کردن ایده خود باید تمرکز کافی داشته باشید. هر روز برای داشتن محصولی با کیفیت بالا تمرکزتان را افزایش دهید. تمامی جوانب را در نظر بگیرید و کار را پیش ببرید.

ولخرجی کردن و عدم برنامه‌ریزی بودجه

برای میزان سرمایه‌ای که دراختیار دارید، برنامه‌ریزی کنید. از ولخرجی‌های بی ثمر، جلوگیری کنید. نگویید حالا یکبارست و از دفعات بعدی رعایت می‌کنیم. دقت کنید در این راه کوچکترین بی‌فکری، شما را به شکست در استارتاپ نزدیک می‌کند. برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌تان بهینه عمل نمایید.

جهت دریافت مشاوره رایگان همینک با ما در تماس باشید

عدم وجود سرمایه‌گذار

شما برای شروع ایده‌تان نیاز به سرمایه دارید. برای پیشبرد انگیزه‌تان باید سرمایه‌گذار با تجربه‌ای را در کنار تیم خود داشته باشید. عدم وجود سرمایه‌گذار در این زمینه ناممکن است. بدون اون به هیچ جایی نمی‌رسید. شتابدهنده‌هایی که شما را به سرمایه‌گذاران متصل می‌کنند، پیدا کنید. و از کمک‌ها و راهنمایی هایشان یهره‌مند شوید.

قیمت‌گذاری نادرست

یکی از دلایلی که شاید هم به عنوان عامل مهمی در شکست استارتاپ‌ به چشم نخورد، همین قیمت‌گذاری نادرست روی محصول است. قیمت‌های نامعقولی که سبب عدم تمایل مشتری به استفاده از آن محصول می‌شود.

عدم وجود حس اشتیاق

تمامی تلاش خود را بکنید که انگیزه را در خود و تیم تان روز به روز بیشتر و بیشتر کنید. نگذارید خاموش شدن شعله‌ی آتش اشتیاقتان سبب شکست در استارتاپ‌ان شود. مشاوره راه اندازی استارت اپ از همان ابتدا با استراتژی های بلند مدت خود تلاش می کند تا این حس را در شما افزایش دهند.

عدم توجه به نیاز مشتری

نیاز مشتریان را در مورد ایده‌ی خود به شدت بررسی کنید. اینکه در نهایت محصولی را دست مشتری می‌دهید که هیچکدام از آپشن‌های آن به درد مشتری نمی‌خورد، دلیلی بر شکست استارتاپ است. مشتری نیازی پیدا نمی‌کند که بخواهد از محصول شما استفاده کند.

تغییر مداوم مسیر رسیدن به هدف

بعضی آدم‌ها، در پیدا کردن مسیر رسیدن به هدف‌شان بسیار سردرگم‌اند. زود به زود مسیرها را عوض می‌کنند. و روز به روز از هدف دور می‌شوند. اینکه بدون هیچ اطلاعی اقدام به چنین کاری می‌کنید تنها زمینه‌های شکست خود را فراهم می‌کنید.

دلایل شکست استارتاپ‌ها

نداشتن برنامه ریزی مناسب

تمامی برنامه‌ریزی ‌ها را قبل از راه‌اندازی استارتاپ‌ طراحی کنید. از مشاوران باتجربه و کاربلد برای طرح‌ریزی آن استفاده کنید. نبود برنامه مناسب و کارآمد ضرر بزرگی را به شما و هدفتان وارد می‌کند. برای همین است که بهره مندی از مشاوره راه اندازی استارت اپ‌ شما را برای داشتن برنامه ریزی مناسب آماده می کند.

بازاریابی ضعیف و غیر حرفه‌ای

پیاده‌سازی و راه‌اندازی استارتاپ‌ و تولید محصول نهایی یک‌طرف و بازاریابی آن هم یک‌طرف. از دانش بازاریابی حرفه‌ای برای معرفی و شناساندن محصول خود به مشتریان استفاده کنید. چه فایده که محصول را ساخته‌ باشید ولی مورد استقبال کسی قرار نگرفته باشد. بخش عظیمی از این قسمت بر دوش بازاریابان است. باید از علم و دانش خود نهایت استفاده را بکنند تا جایگاه ویژه‌ای را برای محصول د ر جامعه باز کنند.

عدم خلاقیت لازم در معرفی محصول

با خلاقیت به معرفی محصول خود به مشتریان بپردازید. محصول بدون معرفی سودمند و خلاق به مشتریان هیچ فایده‌ای ندارد.

عدم رعایت قوانین لازم

تمامی قوانین استارتاپی را در راه اندازی استارتاپ خود رعایت کنید. حق وحقوق های لازم را قبل از آنکه اختلافی در میان تیم ایجاد شود مشخص کنید.این نکته را بسیار جدی بگیرید.

نداشتن تخصص کافی

در راه‌اندازی استارتاپ‌ خود تخصص کافی داشته باشید. اگر ندارید نیروهای متخصص را استخدام کنید. اگر نمی‌خواهید خودتان تخصص بدست بیاورید. عدم تخصص کافی صدمات جبران ناپذیری به استارت اپ شما وارد می‌کند. شتابدهنده‌های باتجربه تمامی تخصص‌های لازم را در این راه در اختیارتان قرار می‌دهند.

نبود هماهنگی میان تیم و سرمایه‌گذاران

هماهنگی و صمیمیت بین تیم و سرمایه‌گذاران را بیشتر کنید. نگذارید عدم هماهنگی عامل شکست‌تان شود.

برون‌سپاری ناگهانی محصول

پس از رونق گرفتن استارتاپ‌، ابتدا نمونه‌ی اولیه از محصولتان را بسازید و در اختیار جامعه‌ای به صورت آزمایشی قرار دهید. از نظرات آن‌ها برای بهبود یافتن روندکاری خود جویا شوید. آن را اعمال کنید. اینکه به یکباره محصول نهایی را در اختیار مشتری بگذارید، با هجومی از نارضایتی‌ها روبرو می‌شوید. مشتری به یکباره از محصول شما دور می‌شود و اشتیاقی به استفاده از آن ندارد.

 

در آخر این را باز هم به شما تذکر می دهیم شما می توانید با بهره مندی از مشاوره راه اندازی استارت اپ‌ خود را از دام تمامی این مسائل برهانید.

فرحناز شیخان

مهندس کامپیوتر-نرم افزار

More Posts